Kullanım izni : Ücretsiz
Dosya Boyutu (MB) : 0.3 MB
Yazar : Anton ÇEHOV
Kitabı indirmek için > buraya tıklayınız <
Not: Epub uzantılı dosyaları açmak için SumatraPDF yi > buraya tıklayarak < indiriniz.
aradiginindir.blogspot.com ailesi sizlerle bu mükemmel kitabı paylaşmaktan onur duyar buyurun :
“Her şey basit olmalıdır… Tümüyle basit… Teatral olmamaktır esas olan..” A. Çehov
Oyunlarında Yapı ve Biçim Özellikleri: Çehov daha İvanov ‘u yazdığı sırada,’ ‘hayatı ve insanları ayaklıklar takmışken göründükleri gibi değil, oldukları gibi göstermek” gerektiğini düşünüyordu. Bir oyun öyle’ ‘yazılmalı ki, insanlar gelsinler gitsinler, yemek yesinler, havadan sudan konuşsunlar, kâğıt oynasınlar. Yaşam nasılsa öyle olmalıdır; karmaşık ve aynı zamanda basit… Fakat bütün bu olaylar sırasında da mutlulukları yaratılmakta ya da hayatları paramparça olmaktadır…” Yazarın bu sözleri, onun oyunlarındaki yapı ve biçim özelliklerini kavramada da en iyi anahtar niteliğindedir. Ivanov melodram, öğeleri taşıyordu henüz. Orman Cini eleştirmenlerce “ilginç olmayan bir yaşam parçasını sahneye getirmekle” eleştirilmişti. Fakat her iki oyunda da Çehov’un kendi tanımlamasıyla, geleneksel dramın “kahraman”ları yoktur. Martı’yi “dramatik sanatın tüm kurallarına karşı” yazdığını söylüyordu. Vanya Dayı ise Çehov’un yenilikçi oyun yazarlığının katıksız bir ürünü, bir başyapıttır. Vanya Dayı ‘dan başlayarak olgunluk dönemi oyunlarında dramatik durumlardan özenle kaçınmıştır. Nitekim Voynitski’nin cinayet işleme girişimi birden komediye dönüşür, intihar tasansı da ciddi olmaktan uzaktır. Üç Kızkardeş ‘te îrina’nın bil 19 diği yabancı dili unuttuğunu fark ettiğinde gösterdiği tepki hüzün verici olduğu kadar gülünç ve ironiktir de… Vişne Bahçesi ‘nde Firs’in kapalı evde unutuluşu yine acı olduğu kadar gülünç ve ironiktir. Buna karşılık Vişne Bahçesi ‘nin son sahnesinde Gayev ve Lubov Andreyevna’nın artık bir daha dönmeyecekleri evlerinde yalnız kaldıkları kısa an, insanca bir duygululuğun varabileceği en yüksek noktadır… Gülünçlük ve hüzün, humor ve sıkıntı, umut ve düşkırıklığı, duygu ve ironi, tıpkı yaşamda olduğu gibi yan yana ve bazen aynı cümlenin içinde birliktedir… Yaşam üstüne en çarpıcı gözlem ve en duygulu sözlerle en kaba, basit söz ve imalar bir aradadır bu oyunlarda… Klişe olaylar ve durumlardan bilinçli olarak uzak durulmuştur. Her şey çok olağandır. Günlük yaşamın ayrıntıları, sıradan bir söz, bir olay, kaybolan ve sonra bulunan bir çift galoş, rüzgârlarda çarpan bir pencere, can alıcı önemde şeyler konuşulmaktayken tavukların yemlenmesi vb… öykünün akışıyla işlevsel ilgisi olmayan bu olgular birden olay örgüsüne giriverir… Ama gerçeklik duygusunu güçlendiren de, görünüşte işlevsel olmayan bu küçük olgular, ayrıntılardır… Bunlar oyunlara yaşamsal bir canlılık, olağanlık, hayatın atan nabzını, ritmini kazandırmışlardır… Çehov’un oyunları sahnelenirken bu incelikler gözetilmeli’, gülünçlük ve duygululuğun, hüzün verici ve ironik olanın, abartısız, ölçülü dengesi kurulabilmelidir. Kişiler değil, kişiler arasındaki ilişkilerin anlamı, entrika değil yaşanılan vurgulanabilmelidir
aradiginindir.blogspot.com ailesi keyifli okumalar diler.
Not: Epub uzantılı dosyaları açmak için SumatraPDF yi > buraya tıklayarak < indiriniz.
Yorumunuz için teşekkürler... Show Conversion Code Hide Conversion Code Show Emoticon Hide Emoticon