Kullanım izni : Ücretsiz
Dosya Boyutu (MB) : 0.2 MB
Yazar : Samuel BECKETT
Not: Epub uzantılı dosyaları açmak için SumatraPDF yi > buraya tıklayarak < indiriniz.
aradiginindir.blogspot.com ailesi sizlerle bu mükemmel kitabı paylaşmaktan onur duyar buyurun :
Godot’yu Beklerken, yazarından daha ünlü pek çok yapıttan biri, Don Quixote gibi Fahriye Abla gibi, Hamlet gibi… Farkı, çok kısa sürede bir “klasik” olmasında, şanssız o yüzden de:
Tüm klasikler gibi, o da herkesin bildiği, kimsenin okumadığı bir kitap.
Beckett’ın tiyatrodaki öncülü Artaud’nun umutsuzca saldırdığı “başyapıtlar” geleneğine eklenen, umurunda olmasa da eklemlendirilen kekre bir düğüm. Okunduğu zaman da, daha ilk sahnelendiği günden itibaren etrafında oluşturulagelen efsane sisini yarmanın kolay olduğu söylenemez. Edebiyat tarihi içinde hiçbir yapıt bu kadar kısa sürede, hem medyada hem de akademik çevrelerde bu denli aşırı, sapkınlık ölçüsünde aşırı bir yorum bombardımanına tutulmamıştır.
Tüm klasikler gibi, o da herkesin bildiği, kimsenin okumadığı bir kitap.
Beckett’ın tiyatrodaki öncülü Artaud’nun umutsuzca saldırdığı “başyapıtlar” geleneğine eklenen, umurunda olmasa da eklemlendirilen kekre bir düğüm. Okunduğu zaman da, daha ilk sahnelendiği günden itibaren etrafında oluşturulagelen efsane sisini yarmanın kolay olduğu söylenemez. Edebiyat tarihi içinde hiçbir yapıt bu kadar kısa sürede, hem medyada hem de akademik çevrelerde bu denli aşırı, sapkınlık ölçüsünde aşırı bir yorum bombardımanına tutulmamıştır.
Herkes soruyordu: Neydi bu Godot, kimdi bu yokluğuyla toplumun, tarihin, zamanın ve mekanın kıyısındaki o iki avarenin,Clochard ‘in sürçen varlıklarını sürdürten, hiçliğin eşiğinde oyalayan, neyi temsil ediyordu?
Herkes bir yanıt buluyordu da, yorumlar sökün etti: Negatif Teologun yorumu: Godot Tanrı’dır (God ex absentra ). Hümanistin yorumu: Umuttur, Sevgidir. Varoluşçunun yorumu: Gelecektir ya da ölümdür. İyimser Toplumcunun yorumu: Daha-iyi-bir-toplum-düzenidir. Filologun yorumu: Bir Balzac kişisidir. Politikacının yorumu: De Gaulle’dür. Egzantirik yaşam öykücünün yorumu: Joyce’dur .Nihayet, sabrı taşan Robbe-Grillet’nin yok-yorumu: Oyunda Vladimir ile Estragon’un bekledikleri ve gelmeyen kişidir. Her türlü yorumlamanın, metnin söyledikleriyle yetinmeyip, onu başka şeylerle (yazarın hayatı, toplumsal bağlam, dilsel yapılar, ideoloji vs.) ilişkilendirerek anlamaya çalışmanın bir tür “paranoya” olduğu söylenebilir belki. Sözgelimi, Susan Sontag ünlü ‘Yoruma Karşı’ denemesinde bu görüşe yaslanır gibidir. Ancak bu mecazı çok ciddiye almak olur, abartırsak her türlü düşünceye de paranoya diyebiliriz o zaman. Ancak Godot’yu Beklerken’de mecaz, gerçeğin kıyılarına vurur, neredeyse mecaz olmaktan çıkar. Oyun bittiğinde, beynimize yapışan tedirginlik duygusuna, yalın ürkütücü gerçekliğe karşı sarıldığımız, hava kaçıran bir can simiti olmuştur yorum. Paranoya geçici olarak teskin edilir, ertelenir. Yorumlayarak dehşeti kabul edebilir terimlere indirgeriz der John Fletcher, Godot’yu Beklerken konusunda.
Herkes bir yanıt buluyordu da, yorumlar sökün etti: Negatif Teologun yorumu: Godot Tanrı’dır (God ex absentra ). Hümanistin yorumu: Umuttur, Sevgidir. Varoluşçunun yorumu: Gelecektir ya da ölümdür. İyimser Toplumcunun yorumu: Daha-iyi-bir-toplum-düzenidir. Filologun yorumu: Bir Balzac kişisidir. Politikacının yorumu: De Gaulle’dür. Egzantirik yaşam öykücünün yorumu: Joyce’dur .Nihayet, sabrı taşan Robbe-Grillet’nin yok-yorumu: Oyunda Vladimir ile Estragon’un bekledikleri ve gelmeyen kişidir. Her türlü yorumlamanın, metnin söyledikleriyle yetinmeyip, onu başka şeylerle (yazarın hayatı, toplumsal bağlam, dilsel yapılar, ideoloji vs.) ilişkilendirerek anlamaya çalışmanın bir tür “paranoya” olduğu söylenebilir belki. Sözgelimi, Susan Sontag ünlü ‘Yoruma Karşı’ denemesinde bu görüşe yaslanır gibidir. Ancak bu mecazı çok ciddiye almak olur, abartırsak her türlü düşünceye de paranoya diyebiliriz o zaman. Ancak Godot’yu Beklerken’de mecaz, gerçeğin kıyılarına vurur, neredeyse mecaz olmaktan çıkar. Oyun bittiğinde, beynimize yapışan tedirginlik duygusuna, yalın ürkütücü gerçekliğe karşı sarıldığımız, hava kaçıran bir can simiti olmuştur yorum. Paranoya geçici olarak teskin edilir, ertelenir. Yorumlayarak dehşeti kabul edebilir terimlere indirgeriz der John Fletcher, Godot’yu Beklerken konusunda.
Ne yapmalı peki? Susalım mesela, görelim ve susalım? Neye baksak bize aynı şeyi gösteren gözlüklerimize yapışmaktan daha saygıdeğer bir tutum olabilir. Ama yoruma müsekkin gözüyle bakmadan oyunun ne idüğünü kavramak, bizi sarsan yalınlığının bileşenlerini ayrıştırmak daha zor ama daha cüretli ama daha iyi bir yol olmaz mı?
aradiginindir.blogspot.com ailesi keyifli okumalar diler.
Not: Epub uzantılı dosyaları açmak için SumatraPDF yi > buraya tıklayarak < indiriniz.
Yorumunuz için teşekkürler... Show Conversion Code Hide Conversion Code Show Emoticon Hide Emoticon